Franc & Franc 2018: Amíg a cabernet sauvignon a herceg, addig cabernet a franc a király! – 2. rész

Amíg a cabernet sauvignon a herceg, addig cabernet a franc a király!

Az elmúlt napokban jobbnál jobb sajtóbeszámolók érkeztek meg a Franc & Franc napokról. Ez arra ösztökélt, hogy a mostani bejegyzésemet egy kicsit más kontextusba helyezzem. A nap részletes eseményeinek megismerésére két „kollégát” a Vinoportot és a BarbWine Blogot javaslom. Ez alkalommal én inkább a nagyvilág borászati érdekességeiből szeretnék kiemelni egy-egy szeletkét és párhuzamba helyezni a villányi terroár adta lehetőségekkel.

A konferencia kis hazánkban ritka lehetőséget teremtett, miszerint a tengerentúli kollégák velünk voltak, és az online kommunikációs csatornák helyett személyes gondolatcserék születhettek. Villány vendégül látta Amerika, Chile és a Dél-Afrikai Köztársaság egy-egy karakteres flight-ját (borokból álló kostoló sorát) helybeni borász személyes prezentálásában.

Kalifornia viszonylag rövid történelme ellenére igazi mamut a boriparban. Az USA a világ negyedik legnagyobb bortermelő országa, Kalifornia ennek a 90%-át adja, azaz itt összpontosul az ország szinte teljes termelése. Átlagosan évi 4,8 milliárd palack borbehozatal, hogy Amerika ne maradjon szomjasan. A minőségi bortermelés az északi partvidéken összpontosul. A két legismertebb borvidéket Napa Valley-t és Sonoma Country-t a területre jellemző klíma, az óceán közelsége és a különleges talajszerkezet teszi alkalmassá páratlan borok készítésére. Az eredetvédelmi elnevezés az AVA (American Viticultural Area), ami azt jelenti, hogy a palackba töltött bor 100%-ban abból a régióból származzon, de csak 75%-ban kell azon szőlőfajtából készülnie, ami a palackra van írva. A kaliforniai borászok főként a mindenki által jól ismert világfajtákat használják. A fehérborok között a chardonnay a legmeghatározóbb, míg a vörösborok főként pinot noir, merlot és cabernet sauvignon fajtákból készülnek.

Vendégünk a Budd házaspár – Lori és Michael – mindezek tekintetében még érdekesebb gondolatokat oszotott meg velünk. Lori felel a családi borászat sales és marketing tevékenységéért. Ha egy ekkora fogyasztópiacról beszélünk, akkor hogyan és milyen eszközökkel vértezze fel magát egy 21. századi amerikai bortermelő? Az új – millenials, Z, Y és az alfa generáció – hogyna és milyen módon talál rá a kedvenc nedűjére? Lori úttörő kezdeményezése a közgazdász ereiben igencsak felgyorsította a vérkeringést. Kinevezete december 4.-ét cabernet franc világnapnak, amire felépítette saját cabernet franc boruk értékesítési stratégiáját. További borász „kollégákat” gyűjtött be, hogy társuljanak, és együttesen „ostromolják” meg a legfiatalabb fogyasztói tömegeket a social media csatornáin keresztül. Az elsődleges platform a twitter, ahol a borászok fogadó órákat tartanak, a fiatalok kérdezhetnek bármiről. Lori hatékonynak látja az aktív, proaktív – “állandó mozgásban lenni” sales stratégiát. Az új generációban erőteljes potenciál lakozik, hogy a cabernet sauvignon mellett felismerjék az “ősök” értékeit, és az “apa” (cabernet sauvignon a cabernet franc és a sauvignon blanc keresztezése) és “apa” kibújjon a “csodagyerek” árnyékából.

Amerikában a cabernet sauvignon és a chardonnay adja a teljes termelés túlsúlyát, cabernet franc mindössze 2% a teljes termelésnek, azonban az ára majdnem duplája a cabernet sauvignonnak. A termőterület értelmében a cabernet sauvignon tízszer nagyobb területtel rendelkezik. A gyermekével együtt cabernet franc „fenéje” a pirazin- más néven a zöldpaprikás leginkább kellemetlen íz és illatvilág ami a nem megfelelően érett szőlő feldolgozására utal. Megfelelő napfény elengedhetetlen, amihez a választott művelési mód tud a kedvezőtlenebb éghajlat tekintetében segíteni a lelevezeléssel és a megfelelő kordonmagassággal. A leveleket a fürt mögül szedjük ki, így a korai napfény is besüti a fürtöket. Az amerikai termőterületek Portugáliával közeli szélességi körön helyezkedik el, vagyis számottevően érezhetjük az ebből eredő hőmérséklet különbséget, és a magyar franc-ok megfelelő érettségi fok elérésének veszélyeit.

A Dracaena (a név a Drákó csillagképre utal) Wines hármas flightjából a 2016-os Paso Robles AVA területről érkezett 100%-os cabernet franc megnyerte a szívem. A gondos sorszerkezet és lombozatmenedzsmentnek köszönhetően kiváló érettségben került szüretre, aminek eredménye a mély intezítású színvilág, megfelelő sav és tanninszerkezettel. A nagyszemű feketecseresznye egy tejcsoki fürdőben, dohány, fehér bors és egy csipet vanilia lecsengéssel párosul.

 A harmadik részben Chilével folytatom!

Share this Post

Leave a Comment

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

*
*