Hogyan vásároljunk pezsgőt, avagy mire jó egy In Vino Lídia tematikus est?
Írta: Szegedi László
Időközben felkutattuk a hipermarket számára a francia tétel beszerzéséért felelős partnert, akinek kollégái megerősítették, hogy rendszerint a pezsgőházak az „alap”, nem évjáratos (NV = non-vintage) pezsgőinél – amiből a teljes borvidékben évente 100 millió palack készül, az említett „csodasárga” Veuve Clicquet ami megközelítőleg 19 milliós számot jelent – a palackon LOT (termelési sorozatszámot) számot igen, de egyértelműsíthető degorzsálási dátumot nem tüntetnek fel. A francia pezsgőházak szakmai titkainak egyike a sok esetben megfejthetetlen kódolás, ilyen többek között ez a bizonyos gyártási szám. Néhány forrás segítségével azért annyival okosabbak lettünk, hogy egy LAA8A esetében a szám az évre, az utolsó betű, pedig az év hónapjára utalhat. Ennek eredményeként nagy valószínűsíthetőséggel a palack 2018 januárjában (A = január, B = február és így tovább) került seprőtelenítésre, vagyis eltelt a fentiekben említett 1,5 év maximálisan ajánlott tárolási időszak. Ilyen szerencsés vásárlást követően, néhány nap múlva újra ebben az üzletben találtam magam, ahol boldogan konstatáltam, hogy a saját márkás szintén premier cru champagne ára még meredekebb, 70%-os árkedvezményt mutatott, így abból is venni „kényszerültem”. Aktív érdeklődésünkre végül arra is fény derült, hogy a jelentős árkedvezmény oka nemcsak a pezsgő eltarthatósága, de a hipermarket palackozott ital polcarányának 40%-kal való csökkentése is.
Ez úton köszönöm az In Vino Lidia program során szerzett ismereteket, amit való életben nem csak használtunk, hanem virtuális csoportmunkában a mindennapi életben szerzett tapasztalatokkal bővítettünk is.